Πως μπορούν τα ανεξάρτητα ΜΜΕ να είναι βιώσιμα;

Θα θέλαμε να σας μιλήσουμε για ένα project που τρέχουμε και ένα ταξίδι που κάναμε αλλά δεν προλάβαμε να σας πούμε!

Η Sociality, σε συνεργασία με το ερευνητικό δίκτυο transform! Europe, συμμετέχει στο project “Creating sustainable independent media landscapes”. Σκοπός του έργου είναι να αλλάξουμε το πεδίο της ενημέρωσης ώστε τα ανεξάρτητα ΜΜΕ να μπορούν να είναι βιώσιμα.

Στα πλαίσια του έργου αυτού κάναμε μια έρευνα σχετικά με τα ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης στην Ευρώπη σε συνεργασία με τη Βάσια Χριστουλάκη. Στόχος της έρευνας ήταν η χαρτογράφηση της παρούσας κατάστασης των οργανισμών αυτών εν μέσω πανδημίας και της οικονομικής τους βιωσιμότητας. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από τις συνεντεύξεις που κάναμε με ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης από όλη την Ευρώπη χρησιμοποιήθηκαν για να μπορέσουμε να προτείνουμε λύσεις τόσο για την οικονομική βελτίωση των μέσων όσο και την καλύτερη δικτύωση τους. Συνολικά μιλήσαμε με 16 ΜΜΕ από 8 χώρες!

Η πρόταση που θέλαμε να εξετάσουμε αφορά μια ψηφιακή πλατφόρμα μέσα από την οποία θα γίνεται τοποθέτηση διαφήμισης από μια διαφημιστική εταιρεία ή μια επιχείρηση σε ένα ανεξάρτητο ΜΜΕ. Έτσι θέλουμε να αυτοματοποιήσουμε κάποιες διαδικασίες, ώστε μικρά ανεξάρτητα ΜΜΕ που δεν μπορούν να διαθέτουν διαφημιστικό τμήμα να μπορούν να αποκτήσουν αυτή τη ροή εσόδων χώρις να καταφεύγουν στα Google Ads. Παράλληλα, μέσα από αυτή την πλατφόρμα θα μπορούσαμε να διασφαλίσουμε ότι οι διαφημίσεις και οι διαφημιζόμενοι τηρούν τα κριτήρια που τα ίδια τα ανεξάρτητα ΜΜΕ βάζουν για να διατηρήσουν την ανεξαρτησία τους. Τέλος, η πλατφόρμα θα μάζευε μόνο τα απαραίτητα στατιστικά στοιχεία προστατεύοντας την ιδιωτικότητα των αναγνωστών.

Η δουλειά της έρευνας αυτής είχε προγραμματιστεί να παρουσιαστεί στο συνέδριο του KriKoWi σε συνεργασία με το transform! Europe στη Βιέννη τον Νοέμβριο του 2021, ωστόσο ακυρώθηκε λόγω πανδημίας και περιμένουμε νέα ημερομηνία διεξαγωγής! Εκεί θα κάναμε και ένα εργαστήριο συν-σχεδιασμού με εκπροσώπους ανεξάρτητων ΜΜΕ ενημέρωσης από όλη την Ευρώπη ώστε να βλέπαμε τα χαρακτηριστικά της πλατφόρμας και πως θα καλύπτει τις ανάγκες τους μέσα από την ανάπτυξη αυτού του ψηφιακού εργαλείου.

Παρά την ακύρωση, εμείς ταξιδέψαμε κανονικά στη Βιέννη, συναντήσαμε τους συντελεστές του Συνεδρίου, και οργανώσαμε το workshop με ερευνητές και αναλυτές των μέσων ενημέρωσης που βρίσκονταν εκεί.  Έτσι είχαμε την ευκαιρία και την χαρά να δουλέψουμε μαζί και να βρούμε λειτουργίες της ψηφιακής πλατφόρμας που ικανοποιούν τις ανάγκες των μέσων στο σήμερα. Μέσα από το workshop είδαμε ότι η διαφήμιση δεν είναι το βασικό που έχουν ανάγκη τα ανεξάρτητα ΜΜΕ σήμερα και ότι η πλατφόρμα που προτείναμε δυνητικά θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς, όπως η λειτουργία υπηρεσίας συνδρομών και η δικτύωση των μέσων. Ωστόσο αυτό θα το ξαναδούμε μαζί τους ανθρώπους των ίδιων των ΜΜΕ.

Έτσι, λοιπόν, στόχος μας είναι η διεξαγωγή workshop συμμετοχικού σχεδιασμού στο επόμενο Συνέδριο (αν δεν μας τη φέρει πάλι ο Covid), μαζί με ανθρώπους που δουλεύουν σε ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης, με σκοπό να δούμε ποιες είναι οι ανάγκες των μέσων αυτών και με ποιο τρόπο θα μπορούσε η ανάπτυξη μιας τέτοιας ψηφιακής πλατφόρμας να διευκολύνει τις διαδικασίες και να συμβάλλει στην οικονομική βιωσιμότητα τους.

Με αγωνία λοιπόν, περιμένουμε την επόμενη συνάντηση, όπου πιστεύουμε ότι πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα μπορούν να συμβούν!

Και τέλος να ευχαριστήσουμε την Κατερίνα Αναστασίου και την Milena Jana Gegios από το transform! για τη φοβερή φιλοξενία τους και για την όλη συνεργασία!