Νέα πολιτική digital marketing

Η παιδική ασθένεια κάθε εταιρείας που ασχολείται με την ψηφιακή επικοινωνία είναι να αφήνει πίσω την δική της ψηφιακή παρουσία για χάρη των πελατών και των project της 😊.

Έτσι και για εμάς χρειάστηκε να περάσουν έξι ολόκληρα χρόνια από την πρώτη version της ιστοσελίδας μας στο μακρινό 2014 μέχρι το πρώτο ουσιαστικό redesign το 2020. Αυτό που συνέβη είναι ότι, όσο χτίζαμε την ίδια τη Sociality ως εταιρεία και ως συνεταιρισμό, τόσα περισσότερα μαθαίναμε και σκεφτόμασταν και για εμάς τους ίδιους και το πως να δείξουμε τη δουλειά μας προς τα έξω.

Με αφορμή, λοιπόν, το λανσάρισμα της πρώτης “κανονικής” ιστοσελίδας μας, σκεφτήκαμε να σας παρουσιάσουμε εδώ μερικές από τις σκέψεις και τις επιλογές μας για το digital marketing της Sociality από εδώ και πέρα.

Live Chat no more

Αρχικά, στη νέα μας ιστοσελίδα δεν υπάρχει πια η δυνατότητα για live chat. Δοκιμάσαμε το live chat πρώτα μέσω του Facebook Messenger και στη συνέχεια μέσω της πλατφόρμας του Drift για περίπου δύο χρόνια με ανάμεικτα αποτελέσματα:

  • + + Μέσω του live chat μιλήσαμε με έναν μικρό αριθμό υποψηφίων πελατών και κλείσαμε κάποια ραντεβού για να συζητήσουμε περαιτέρω λεπτομέρειες. Ένα συμπαθητικό ποσοστό από αυτά τα ραντεβού μετατράπηκε αργότερα σε project.
  • + Επίσης μέσω live chat είχαμε και κάποιες λίγες περιπτώσεις τεχνικής υποστήριξης οι οποίες επιλύθηκαν μέσα σε λίγα λεπτά χωρίς άλλη τηλεφωνική ή γραπτή επικοινωνία.
  • – Για την υποστήριξη του live chat έπρεπε να βασιστούμε σε εξωτερικές υπηρεσίες (Facebook, Drift) και χρειάστηκαν αρκετές εργατοώρες και έρευνα για να καταλήξουμε σε μία πλατφόρμα που μπορούμε να εμπιστευτούμε και να την προσαρμόσουμε στα μέτρα μας (εσωτερικές ρυθμίσεις, μεταφράσεις, ροή μηνυμάτων, κλπ).
  • – – Η λειτουργία του live chat βάρυνε σε έναν όχι αμελητέο βαθμό την ταχύτητα φόρτωσης της ιστοσελίδας μας.
  • – – Για να λειτουργήσει αποτελεσματικά το live chat θα έπρεπε να υπάρχει ένας άνθρωπος της Sociality διαρκώς και άμεσα διαθέσιμος να απαντήσει με ταχύτητα σε ένα πολύπλοκο αίτημα μέσα σε λίγα μηνύματα.

Εν συντομία, ως ομάδα έχουμε επιλέξει να επικοινωνούμε και να δουλεύουμε με τους συνεργάτες μας δίνοντας κάθε φορά το ουσιαστικό μας input στις προτάσεις τους ή στα σύνθετα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Καλώς ή κακώς, αυτό θεωρούμε ότι μπορεί να γίνει μόνο μέσω γραπτών email, συναντήσεων ή call. Το live chat, τουλάχιστον όπως το δοκιμάσαμε εμείς, δεν θεωρούμε ότι μπόρεσε να εξυπηρετήσει αυτά τα χαρακτηριστικά και για αυτό το λόγο το αφαιρούμε από τη νέα μας ιστοσελίδα.

(Επι)στροφή στο email marketing

Η σχέση μας με το email marketing χρειάζεται -ας το πούμε κι έτσι- λίγη βελτίωση.

Ως Sociality είμαστε official partner της γνωστής πλατφόρμας email marketing Mailchimp εδώ και αρκετά χρόνια και έχουμε με τη σειρά μας βοηθήσει αρκετούς οργανισμούς στην επικοινωνία τους μέσω email marketing.

Ωστόσο (βλ. παραπάνω για τις παιδικές ασθένειες), το email marketing ήταν για εμάς ένα ανεκμετάλλευτο εργαλείο, κυρίως λόγω της δυσκολίας μας να δημιουργήσουμε το κατάλληλο περιεχόμενο και να το κρατήσουμε ψηλά στις προτεραιότητές μας.

Ακόμη κι έτσι, στην ιστοσελίδα μας υπήρχε από πολύ νωρίς η φόρμα εγγραφής στο newsletter μας και ως αποτέλεσμα έχει δημιουργηθεί ένας ικανός αριθμός subscriber στους οποίους θα ξεκινήσουμε να επικοινωνούμε ξανά πολύ πολύ σύντομα.

Γιατί μας αρέσει το email marketing

Από όλα τα διαθέσιμα κανάλια επικοινωνίας, έχουμε καταλήξει ότι το email είναι ένα από τα πιο χρήσιμα και ενδιαφέροντα για εμάς για μια σειρά από λόγους:

  • Αρχικά, ο αποδέκτης του μηνύματος έχει δηλώσει ο ίδιος ότι θέλει να λαμβάνει τα μηνύματά μας. Αυτό σημαίνει ότι υπήρξε συναίνεση εξ αρχής και η επικοινωνία ξεκίνησε με δική του πρωτοβουλία.
  • Ακόμη, ο παραλήπτης ενός email έχει τον απόλυτο έλεγχο πάνω στο πότε εκτίθεται στα μηνύματά μας (πότε ανοίγει και διαβάζει ένα δικό μας newsletter) κάτι που δεν ισχύει π.χ. στα social media.
  • Χρησιμοποιούμε ένα δοκιμασμένο και πολύ προσωπικό μέσο επικοινωνίας όπου ο οποιοσδήποτε μπορεί να πατήσει “Reply” και να μας μιλήσει.
  • Το επίπεδο παρακολούθησης (tracking) που γίνεται μέσω newsletter μπορεί να διατηρηθεί αρκετά χαμηλά ή και να απενεργοποιθεί πλήρως κατά περίπτωση, σε αντίθεση με τα social media.
  • Τέλος, με την ίδια ευκολία που κάποιος χρήστης κάνει εγγραφή στο newsletter μας, με την ίδια ευκολία μπορεί και να κάνει απεγγραφή και να σταματήσει να λαμβάνει τα μηνύματά μας, διατηρώντας παράλληλα τη δυνατότητα να κρατήσει ή να διαγράψει όλα τα newsletter που έχει λάβει από εμάς.

Στα παρακάτω link μπορείτε να μάθετε περισσότερες λεπτομέρειες για τις μεθόδους Open Tracking και Click Tracking που χρησιμοποιεί το Mailchimp και κατ’ επέκταση και εμείς στα email marketing campaigns μας.

Φόρμες εγγραφής

Όπως είπαμε και πιο πάνω, για εμάς το newsletter θέλουμε να είναι ο ιδανικός τρόπος να κρατήσει κανείς επαφή με την ομάδα μας και τις δραστηριότητές μας.

Αυτό μας καθοδηγεί να σκεφτούμε ότι για να θελήσει κανείς να γραφτεί στο newsletter μας θα πρέπει πρώτα να έχει μπει στην ιστοσελίδα μας και να έχει εκτεθεί στην ταυτότητά μας και στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας μας.

Για αυτό το λόγο επιλέξαμε:

  1. να αφαιρέσουμε τη φόρμα εγγραφής στο newsletter μας που είχαμε προσθέσει παλαιότερα στο Facebook
  2. να προσθέσουμε μια φόρμα εγγραφής στο τέλος κάθε blog post
  3. να βελτιώσουμε την εμφάνιση της βασικής φόρμας εγγραφής που βρίσκεται στο footer της ιστοσελίδας μας.

Αυτές οι φόρμες εγγραφής είναι και το μοναδικό marketing Call-To-Action που θα βρείτε στην ιστοσελίδα μας.

Διαφήμιση σε Facebook, Google και όχι μόνο…

Όχι άλλο remarketing

Όπως γράψαμε και στο αντίστοιχο  άρθρο μας για τη νέα μας πολιτική για τα website analytics της ιστοσελίδας μας, έχουμε αποφασίσει να αφαιρέσουμε από την ιστοσελίδα μας τα Google Analytics και το Facebook Pixel. Ως αποτέλεσμα, παραιτούμαστε οικειοθελώς από τη δυνατότητα να σας ακολουθούμε με διαφημίσεις στη Google, στο Facebook και στο Instagram σε όσους και όσες από εσάς έχετε περάσει προηγουμένως από την ιστοσελίδα μας.

Γενικά, το remarketing είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα και χρήσιμη τακτική digital marketing και μπορεί να λειτουργήσει πολύ αποτελεσματικά για μια σειρά περιπτώσεις όπως π.χ. eshop. Ωστόσο, όπως είπε και ο θείος Ben στον Peter Parker στο Spiderman: “with great power comes great responsibility”. Μία επιχείρηση θα πρέπει να δείξει μεγάλη προσοχή και να λάβει μια σειρά από προβλέψεις προτού ξεκινήσει να τρέχει διαφημίσεις remarketing, και σε κάθε περίπτωση τίθεται ζήτημα προστασίας της ιδιωτικότητας των ίδιων των χρηστών.

Αν μπορούμε να κάνουμε έναν παραλληλισμό, θεωρούμε ότι η διαφήμιση θα πρέπει να γίνεται μόνο μεταξύ… συναινούντων ενηλίκων. Για αυτό το λόγο κρατάμε ως δυνατότητα να διαφημιζόμαστε στο Facebook, στο Twitter ή στο Google Search μόνο σε χρήστες που είναι ήδη εκεί, χωρίς να τροφοδοτούμε τις πλατφόρμες με έξτρα data για τους χρήστες που πέρασαν από την ιστοσελίδα μας.

Διαφήμιση σε εναλλακτικές μηχανές αναζήτησης

Σύμφωνα με τα στοιχεία του StatCounter, η Google αποτελεί πρακτικά μονόδρομο για τις αναζητήσεις των χρηστών στο διαδίκτυο. Τα στοιχεία που βλέπετε στο StatCounter αφορούν συνολικά την Ευρώπη αλλά τα ίδια και χειρότερα ισχύουν ειδικά για την Ελλάδα.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους αρκετές καινούργιες μηχανές αναζήτησης με ριζικά διαφορετικά business model σε σχέση με τη Google.

Για παράδειγμα, στο DuckDuckGo (https://duckduckgo.com/) όλες οι αναζητήσεις είναι ιδιωτικές και οι διαφημίσεις είναι μη προσωποποιημένες, δηλαδή εξαρτώνται αποκλειστικά και μόνο από το τί ψάχνεις και όχι από το ποιός είσαι. Το DuckDuckGo θεωρείται αυτή τη στιγμή η κυριότερη privacy-first εναλλακτική απέναντι στη Google και το Microsoft Bing.

Μια άλλη επιλογή είναι η Ecosia (https://www.ecosia.org/) η οποία λειτουργεί με έναν παρόμοιο privacy-first τρόπο και ταυτόχρονα δωρίζει το 80% των κερδών της σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς με αντικείμενο το περιβάλλον και κυρίως τη δενδροφύτευση. Ως αποτέλεσμα η Ecosia υποστηρίζει ότι έχει βοηθήσει να φυτευτούν πάνω από 100 εκατομμύρια δέντρα σε ολόκληρο τον κόσμο κι ότι η ίδια έχει συνεισφέρει στην απορρόφηση περισσότερου CO2 από όσο έχει παράξει η λειτουργία της.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για εμάς;

Τόσο το DuckDuckGo όσο και η Ecosia απευθύνονται σε ένα κοινό που επιλέγει συνειδητά να αποφύγει τη Google και καταλαβαίνει τη σημασία της ιδιωτικότητας και της συμμετοχής σε ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Από μία άποψη, λοιπόν, οι χρήστες αυτών των μηχανών αναζήτησης είναι ήδη “φιλτραρισμένοι” για εμάς και είναι πιο πιθανό να τους ενδιαφέρουν η φιλοσοφία μας και οι υπηρεσίες μας.

Ακόμη, παρότι αθροιστικά αυτές οι δύο ιστοσελίδες αντιστοιχούν στο ταπεινό 0,78% της ευρωπαϊκής αγοράς, αυτό το ποσοστό δεν είναι καθόλου αμελητέο: αρκεί να πούμε ότι μέσα στο 2019 το DuckDuckGo εξυπηρέτησε κάτι παραπάνω από 15 δισεκατομμύρια αναζητήσεις (και είναι ήδη στις 13,5 δισ. αναζητήσεις για το 2020) ενώ πριν λίγες μέρες (17 Αυγούστου) πέτυχε ρεκόρ 68 εκατομμυρίων αναζητήσεων ανά ημέρα [πηγή: https://duckduckgo.com/traffic].

Αυτό που θα κάνουμε, λοιπόν, είναι να πειραματιστούμε με την pay-per-click διαφήμιση σε αυτές τις δύο πλατφόρμες, δημιουργώντας καμπάνιες και στοχεύοντας σε πολύ συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά για αναζητήσεις από όλη την Ευρώπη. Ελπίζουμε πολύ το πείραμά μας να πετύχει και να είμαστε σύντομα έτοιμοι να προσφέρουμε την ίδια δυνατότητα διαφήμισης σε privacy-first μηχανές αναζήτησης και στους συνεργάτες μας.

Εάν βρήκατε ενδιαφέρον αυτό το κείμενο, μπορείτε επίσης να διαβάσετε το blog post που ανεβάσαμε σχετικά με τη νέα πολιτική website analytics που ισχύει στη νέα μας ιστοσελίδα.


Photo by Sander Weeteling on Unsplash