Συνέντευξη στο epixeiro.gr

Στα πλαίσια του προγράμματος CoopPower που συμμετέχουμε δώσαμε στις αρχές Αυγούστου συνένετυξη στο ηλεκτρονικό περιοδικό epixeiro.gr. Μαζί μας εδώσαν συνέντευξη και οι φίλες και συνεργάτες από την Action Plus. Μπορείτε να την διαβάσετε εδώ

Ακολουθεί η δικιά μας συνέντευξη

Στη Sociality, η ανάπτυξη ψηφιακών μέσων και υποδομών είναι ένας αποτελεσματικός δρόμος για την οργάνωση και αναβάθμιση επιχειρήσεων και οργανισμών με κοινωνικό αντίκτυπο. Ο Δημήτρης Κοσμάς-Λέκκας, Web Developer, και ο Δημήτρης Μυτάκης, Software Engineer της Sociality, μας μίλησαν για το εγχείρημα αυτό μέσα από τη δική τους εμπειρία στον κλάδο της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας.

Η Sociality συστήνεται στο κοινό και ως «Κοοπερατίβα Ψηφιακής Επικοινωνίας». Πώς προκύπτει ο συγκεκριμένος τίτλος;

Δημήτρης Κοσμάς-Λέκκας: Ο χαρακτηρισμός «Κοοπερατίβα» είναι ένας διαφορετικός προσδιορισμός που περιγράφει αυτό που είμαστε, όπως εμείς το σκεφτόμαστε, με την έννοια του συνεταιρισμού. Ο χαρακτηρισμός «Ψηφιακής Επικοινωνίας» εξηγεί το φάσμα των ενεργειών μας ως Sociality. Έχουμε κάποιους πυλώνες λειτουργίας, στα πλαίσια των οποίων φροντίζουμε για τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Επιχειρούμε, δηλαδή, να μπορούμε να τους βοηθήσουμε στο ψηφιακό σήμερα, να προβάλλουν τους εαυτούς τους με οποιονδήποτε τρόπο, παρέχοντας ψηφιακά εργαλεία, πλατφόρμες και πολλά άλλα. Έτσι ο χαρακτηρισμός της «Ψηφιακής Επικοινωνίας» παρουσιάζει κάπως σύντομα αυτές τις ενέργειες.

Ποια ήταν η αφορμή για να πραγματοποιήσετε το εγχείρημα αυτό και κατ’ επέκταση να παράξετε τον δικό σας κοινωνικό αντίκτυπο;

Δημήτρης Μυτάκης: Εγώ και ο Δημήτρης, είμαστε από τα πιο πρόσφατα μέλη που έχουν μπει στον συνεταιρισμό. Η ομάδα ξεκίνησε το 2014 με τέσσερα μέλη τα οποία ήταν συμφοιτητές στην ΑΣΣΟΕ και αποφάσισαν να δοκιμάσουν να δουλέψουν μη έχοντας κάποιο αφεντικό από πάνω τους, αλλά λειτουργώντας με όρους συνεννόησης μεταξύ τους σχετικά με τη λήψη αποφάσεων γύρω από τις δράσεις και το μέλλον της επιχείρησης. Έτσι, το 2015, ίδρυσαν μια ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. Ύστερα μπήκαν και άλλα άτομα στην ομάδα, άλλαξαν πολλά πράγματα και από ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ μετατράπηκαν σε Συνεταιρισμό Εργαζομένων ως νομική μορφή. Υπάρχουν βασικές αρχές που τηρούνται, όπως ότι εδώ είμαστε όλοι μαζί και τις αποφάσεις τις παίρνουμε μέσω συνελεύσεων. Δύο φορές τον μήνα έχουμε μια συνέλευση που εκεί τίθενται όλα τα ζητήματα που υπάρχουν, συζητάμε για την κατεύθυνση του συνεταιρισμού και τα πράγματα με τα οποία θα ασχοληθούμε μετέπειτα.

Δ.Κ.Λ.: Είμαστε άνθρωποι που έχουμε κάποια κοινά μεταξύ μας, πράγμα που αποτυπώνεται στη δουλειά μας. Οι επιλογές μας, τα εργαλεία που επιλέγουμε να δημιουργήσουμε, το πώς αντιμετωπίζουμε μια συνεργασία με έναν πελάτη, το ποιες λύσεις βλέπουμε για συνδιαμόρφωση και λήψη αποφάσεων αποτελούν μέρος μιας ιδεολογίας.

Όλο αυτό το διάστημα, η Sociality έχει εμπλακεί τόσο σε ερευνητικά έργα όσο και στο εκπαιδευτικό και συμβουλευτικό κομμάτι όπως οι συνεργασίες με το Δίκτυο Ελληνικών Βιβλιοθηκών ή το ngoHeroes. Υπάρχει κάποιο case study για το οποίο έχετε εργαστεί και έχετε ξεχωρίσει ως σήμερα;

Δ.Κ.Λ.: Τα case studies στα οποία έχουμε κάνει αναφορά και στην ιστοσελίδα μας είναι κάποιες από τις πιο σημαντικές συνεργασίες όχι όμως απαραίτητα όλες οι σημαντικές μας δουλειές. Σαν case study, το Δίκτυο Ελληνικών Βιβλιοθηκών είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα. Χρειάστηκε να κάνουμε μια έρευνα και σε συνεργασία με τους ανθρώπους της Εθνικής Βιβλιοθήκης Ελλάδος να μπορέσουμε να εντοπίσουμε κάποιες ανάγκες. Έπρεπε, δηλαδή, να δούμε πως αυτές τις ανάγκες θα τις περάσουμε στο ψηφιακό κομμάτι ώστε να καλύψουμε ορισμένα κενά που υπήρχαν. Το feedback μέσα από αυτή την προσπάθεια ήταν πολύ θετικό και σίγουρα δημιουργήθηκε ένα community από αυτό το εγχείρημα το οποίο έδωσε ζωντάνια σε ορισμένες διαδικασίες, έγιναν εκδηλώσεις, συμμετείχαν παιδιά, υπήρξε ένας αντίκτυπος. Γιατί κάποιος μπορεί να φτιάξει διάφορα πράγματα, πρέπει όμως και ο κόσμος αντίστοιχα να τα στηρίξει και να τα χρησιμοποιήσει.

Σε τί βαθμό σας επηρέασε η πανδημία, δεδομένου πως είστε ένας φορέας που δραστηριοποιείται έτσι κι αλλιώς στο ψηφιακό κομμάτι; Λάβατε κάποια μορφή στήριξης από το κράτος;

Δ.Μ.: Ενώ είχαμε μάθει να δουλεύουμε όλοι μαζί σε ένα γραφείο και να κάνουμε όλες τις διαδικασίες σε μια πρόσωπο-με-πρόσωπο επαφή, ξαφνικά αυτό δεν μπορούσαμε αντικειμενικά να το κάνουμε γιατί ο καθένας μας ήταν στο σπίτι του και αυτή ήταν μια πρώτη δυσκολία. Στην αρχή πάγωσαν κάποια πράγματα και στα οικονομικά μας γιατί κάποια projects φάνηκαν να απομακρύνονται λόγω της αβεβαιότητας που υπήρχε σε κάποιους πελάτες εξαιτίας της κατάστασης. Στη δική μας νομική μορφή επιχείρησης υπήρξε μια μικρή στήριξη από το κράτος. Επειδή δημιουργήθηκαν ανάγκες από πελάτες, αναλάβαμε πράγματα και εξισορροπήθηκε η κατάσταση. Αναγκαστήκαμε να στήσουμε δικά μας εργαλεία για να καλύψουμε το κομμάτι της επικοινωνίας που χάθηκε τόσο μεταξύ μας ως ομάδα, αλλά και με κάποιους πελάτες. Yπήρξαν για παράδειγμα πολλοί οργανισμοί που τους δημιουργήθηκε η ανάγκη να μπορούν να μεταδώσουν τις εκδηλώσεις τους που δεν μπορούσαν να πραγματοποιήσουν δια ζώσης, οπότε αναλάβαμε κάποια πράγματα και σε αυτόν τον τομέα.

coopower_interview-12.jpg?mtime=20210807155959#asset:288701

Στιγμιότυπο από συνάντηση της Sociality με εργαζόμενους του αυτοδιαχειριζόμενου εργοστασίου παραγωγής μπύρας Birrificio Messina στα πλαίσια του Ledger Bootcamp στη Σικελία

Στη Sociality έχετε συμπεριλάβει και το κομμάτι της πρακτικής άσκησης. Πόσο σύνηθες είναι το άνοιγμα τέτοιων θέσεων στους φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας στη χώρα μας, σε αυτόν τον κλάδο που άρχισε να ανθίζει σε πολύ πρόσφατο χρονικό διάστημα;

Δ.Κ.Λ.: Eγώ ξεκίνησα στη Sociality κάνοντας πρακτική άσκηση. Δεν έχω πλήρη εικόνα για το συγκεκριμένο κομμάτι στους υπόλοιπους φορείς Κ.Α.Λ.Ο., θεωρώ όμως ότι είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο. Όταν παίρνεις κάποιο άτομο για πρακτική, ενδιαφέρεσαι να μεταλαμπαδεύσεις γνώσεις και εμπειρία αλλά ταυτόχρονα, όπως και για κάθε νέο συνάδελφό μας, βλέπεις και την πιθανότητα ότι αυτός ο άνθρωπος μπορεί να γίνει ένα νέο μέλος του συνεταιρισμού και τον αντιμετωπίζεις από την αρχή όσο γίνεται με αυτό τον τρόπο. Είναι μια ενδιαφέρουσα εμπειρία. Για εμένα ήταν κάτι ευχάριστο και ήξερα πως μου ταίριαζε αυτή η λογική.

Τί συμβουλή θα δίνατε βάσει της δικής σας εμπειρίας σε μια ομάδα που τώρα ξεκινάει να κάνει τα πρώτα της βήματα στον κλάδο;

Δ.Μ.: Aπ’όσο γνωρίζουμε, τον πρώτο καιρό υπήρχαν πολλές δυσκολίες σχετικά με το γραφειοκρατικό κομμάτι. Δυσκολίες στο να ιδρυθεί και να αναγνωριστεί η Sociality και θέματα ρευστότητας. Μέχρι να μπουν τα πράγματα σε μια σειρά και να έρχονται πελάτες, τα παιδιά της ομάδας αναγκάστηκαν για μεγάλο διάστημα να υποπληρώνονται και να δουλεύουν παραπάνω ώρες για να ανταπεξέλθουν. Τα ζητήματα αυτά εξισορροπήθηκαν στην πορεία αλλά στην αρχή ήταν δύσκολο.

Δ.Κ.Λ.: Εκτός από το οικονομικό κομμάτι, παίζει ρόλο και ο τρόπος που το σκέφτονται τα άτομα που θέλουν να αρχίσουν κάτι τέτοιο. Είναι βασικό όσοι θέλουν να ξεκινήσουν κάτι με άλλους ανθρώπους να έχουν στο μυαλό τους την ισότητα. Πρέπει να γίνει μια συμφωνία μεταξύ της ομάδας, ότι θα κινηθεί κατ’ αυτόν τον τρόπο, γιατί αυτό δίνει δύναμη στο σύνολο. Μέσα από τη συνδιαμόρφωση και τη συλλογικότητα προκύπτει μια νέα, πολύ μεγάλη αξία, ένας πιο ευχάριστος τρόπος λειτουργίας που θα λέγαμε ότι αξίζει.

Ποιοι είναι οι στόχοι της Sociality για το μέλλον;

Δ.Μ.: Το βασικό που πρέπει να καταφέρουμε είναι να βρούμε μια ισορροπία ξανά σαν επιχείρηση. Δεν θα ήταν κλισέ να πούμε ότι θέλουμε να επιστρέψουμε σε κάποια κανονικότητα. Το ιδανικό θα ήταν να μπορέσουμε να επιστρέψουμε όλη η ομάδα στα γραφεία της Sociality, να ξαναβρούμε κάποιες επικοινωνίες. Οι στόχοι μακροπρόθεσμα, εξαρτώνται εν πολλοίς και από τα άτομα που είναι στην ομάδα. Ο συνεταιρισμός δεν είναι ότι έχει αποφασίσει ότι θα κάνει κάτι για πάντα. Προσαρμοζόμαστε και στις συνθήκες που δημιουργούνται κάθε φορά αλλά και στα άτομα που αποτελούν την ομάδα. Δεν έχουμε ένα κλειστό πλάνο. Αν κάποιο άτομο έρθει στον συνεταιρισμό και θέλει να ασχοληθεί με έναν τομέα που ίσως η Sociality να μην έχει ξαναδοκιμάσει, θα του δοθεί η ευκαιρία να το κάνει αυτό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.