Νέα πολιτική για τα website analytics της ιστοσελίδας μας

Στη Sociality μας αρέσει να έχουμε άποψη για το αντικείμενο της δουλειάς που κάνουμε, όπως αντίστοιχα έχουμε άποψη για το περιβάλλον γύρω μας και για τον τρόπο που οργανώνουμε τη λειτουργία του συνεταιρισμού μας.

Έτσι με αφορμή την ριζική ανανέωση της ιστοσελίδας μας βρήκαμε την ευκαιρία να κάνουμε μερικά βήματα σε ένα θέμα που μας απασχολούσε για καιρό και αφορά την πολιτική μας για τα δεδομένα που καταγράφουμε από τους επισκέπτες της ιστοσελίδας μας.

Στο κείμενο που ακολουθεί θέλουμε να σας περιγράψουμε με λεπτομέρεια και διαφάνεια το σκεπτικό μας, τις αποφάσεις μας και τις επιλογές μας.

Ας τα πάρουμε, όμως, με τη σειρά.

Τι είναι και γιατί τα θέλουμε τα website analytics

Κάθε ιστοσελίδα που θα βρείτε στο διαδίκτυο συνοδεύεται από έναν μηχανισμό παρακολούθησης της επισκεψιμότητας της. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που κάποιος επισκέπτης μπαίνει στην ιστοσελίδα ενεργοποιείται ένας κώδικας παρακολούθησης ο οποίος καταγράφει μια σειρά από πληροφορίες όπως από πού ήρθε αυτός ο επισκέπτης, πόσο χρόνο έμεινε μέσα στην ιστοσελίδα, ποιές σελίδες είδε, τί ενέργειες έκανε, κ.ά.

Γενικότερα, αυτή η πληροφόρηση μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη για την περαιτέρω ανάπτυξη μιας ιστοσελίδας, π.χ. μια επιχείρηση μπορεί να δει ποιες υπηρεσίες της προσελκύουν τις περισσότερες επισκέψεις μέσω social media και με βάση αυτό να προσαρμόσει την επικοινωνιακή της στρατηγική. Από αυτή την άποψη η παρακολούθηση της επισκεψιμότητας είναι μια απόλυτα φυσιολογική πρακτική και κάτι που συστήνουμε και εμείς σε κάθε συνεργάτη μας.

Η παντοκρατορία των Google Analytics

Ωστόσο, η αλματώδης ανάπτυξη των ψηφιακών επικοινωνιών και η μαζική προσωποποίηση του διαδικτύου έχουν συμβάλει στο να δημιουργηθεί ένας ωκεανός δεδομένων, έτοιμος για εκμετάλλευση από κάθε ενδιαφερόμενο. Το κυρίαρχο δόγμα στο digital marketing αυτή τη στιγμή είναι το “track everything, decide later”. Η επικρατούσα αντίληψη αυτή τη στιγμή λέει ότι είναι προς όφελος των επιχειρήσεων να καταγράφουν τα πάντα για τους χρήστες τους, κάνοντας τα στραβά μάτια ή παίρνοντας ξεκάθαρα θέση κατά της προστασίας της ιδιωτικότητας των απλών χρηστών τους.

 

Για να δώσουμε μια εικόνα της κατάστασης σήμερα, μια πρόσφατη έρευνα του πανεπιστημίου του Princeton εντόπισε τον κώδικα των Google Analytics, την δωρεάν υπηρεσία καταγραφής και επεξεργασίας δεδομένων επισκεψιμότητας της Google, στο 70% των κορυφαίων ενός εκατομμυρίου ιστοσελίδων στον κόσμο, ενώ αμέσως μετά στην κατάταξη στο 25% βρίσκεται η αντίστοιχη υπηρεσία του Facebook. Η υπηρεσία των Google Analytics παρέχεται δωρεάν μιας και βοηθά την Google να συγκεντρώσει πληθώρα δεδομένων που χρησιμοποιεί αργότερα στο δίκτυο διαφημίσεών της το οποίο τής αποφέρει πάνω από το 80% των εσόδων της!

Matomo: Μια επιλογή website analytics που σέβεται την ιδιωτικότητα

Αφού, λοιπόν, σκεφτήκαμε καλά όλα τα παραπάνω, καταλήξαμε πως στη νέα μας ιστοσελίδα δεν θα χρησιμοποιήσουμε τα Google Analytics αλλά θα πρέπει να βρούμε κάποια άλλη υπηρεσία που να μας κάνει την ίδια δουλειά και να μπορούμε να εμπιστευτούμε.

Έτσι καταλήξαμε στο Matomo (προφέρεται “μα-τό-μο”, πρώην Piwik για τους παλαιότερους), το οποίο είναι μια λύση ελεύθερου λογισμικού / λογισμικού ανοιχτού κώδικα. Τα βασικά πλεονεκτήματα του Matomo είναι ότι:

  • Λειτουργεί ως plugin μέσα στην βασική εγκατάσταση WordPress της ιστοσελίδας μας και δεν υπάρχει ανάγκη για σύνδεση σε άλλη εξωτερική υπηρεσία ή σέρβερ.
  • Η εγκατάστασή του και η παρακολούθησή του δεν χρειάζεται ιδιαίτερες τεχνικές γνώσεις.
  • Όλες οι παράμετροι καταγραφής δεδομένων ελέγχονται από εμάς τους ίδιους.
  • Όλα τα δεδομένα που καταγράφουμε παραμένουν αποθηκευμένα στον δικό μας σέρβερ – τίποτα δεν πηγαίνει σε άλλη εξωτερική υπηρεσία ή στο ίδιο το Matomo.
  • Ο κώδικας του Matomo είναι ανοιχτός για ανάγνωση και έλεγχο ώστε να επιβεβαιώνεται διαρκώς η αξιοπιστία του – ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του open source software.

Τι θα ισχύει από εδώ για πέρα για το sociality.gr

Επομένως, αυτό που ισχύει για τη νέα ιστοσελίδα της Sociality σε σχέση με τα website analytics μας είναι ότι:

    • Υπάρχει ένα ξεκάθαρο ενημερωτικό πλαίσιο (banner) μέσα από το οποίο θα ζητείται η συγκατάθεσή σας για τους tracker που θα θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε και για τον σκοπό καθενός από αυτούς. Αυτή είναι εξάλλου και η υποχρέωσή μας στο πλαίσιο του GDPR. Για την υλοποίηση και λειτουργία του ενημερωτικού πλαισίου χρησιμοποιούμε το WordPress plugin GDPR Cookie Consent (CCPA Ready).
    • Από το ίδιο ακριβώς σημείο έχετε τη δυνατότητα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας και να αποσύρετε τη συγκατάθεσή σας οποιαδήποτε στιγμή. Ομοίως και αυτό προκύπτει από τη συμμόρφωσή μας με τον GDPR.
  • Χωρίς τη συγκατάθεσή σας δεν θα ενεργοποιούνται τα Matomo analytics της ιστοσελίδας μας.
  • Όλες οι διευθύνσεις IP που καταγράφονται στο Matomo ανωνυμοποιούνται στο 2o byte, επομένως αν η πλήρης IP σας είναι π.χ. η 192.198.17.19, εμείς θα μπορούμε να δούμε μόνο το 192.198.XXX.XXX. Σε περίπτωση αυξημένης ανάγκης ή ελέγχου ασφαλείας μπορούμε να βρούμε την πλήρη IP μέσω του σέρβερ μας αλλά είναι πρακτικά αδύνατο να πετύχουμε κάτι ιδιαίτερο με αυτό.
  • Πέραν του Matomo, δεν θα βρείτε στην ιστοσελίδα μας κανενός άλλου είδους web analytics ή tracker όπως Google Analytics, Google Tag Manager, Facebook Pixel, HubSpot, κλπ. Αυτό σημαίνει ότι τα δεδομένα σας τα βλέπουμε μόνο εμείς και μόνο για τις ανάγκες των web analytics της ιστοσελίδας μας.
  • Αντίστοιχα αυτό συνεπάγεται ότι θα σταματήσουμε το digital marketing μέσω retargeting, π.χ. δείχνοντας διαφημίσεις της Sociality σε όσους χρήστες του Facebook επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα μας.
  • Πολύ σύντομα θα είναι έτοιμη και η ειδική σελίδα μέσα από την οποία θα μπορείτε  να διαγράψετε τα δεδομένα σας που βρίσκονται στο Matomo.

Άρα μας λέτε να διαγράψουμε από παντού τα Google Analytics;

Όχι, μην βιάζεστε τόσο 🙂 Τα Google Analytics είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο που κάνει πολύ καλά τη δουλειά του και θα παραμείνει το στάνταρ για αρκετό ακόμη καιρό.

Ωστόσο, αυτή την περίοδο έχει αναπτυχθεί μια μεγάλη συζήτηση για το αν και πώς θα μπορέσει η υπηρεσία να εναρμονιστεί πλήρως με τον GDPR και σε κάθε περίπτωση είναι δυστυχώς αδύνατο να εγγυηθούμε ότι τα δεδομένα των website analytics δεν θα χρησιμοποιηθούν με κάποιο τρόπο αργότερα για advertising.

Ταυτόχρονα, ξέρουμε ότι οι εταιρείες και οι οργανισμοί με τους οποίους συνεργαζόμαστε θα συνεχίσουν να τα προτιμούν σε μεγάλο βαθμό λόγω των πλεονεκτημάτων τους και είναι δική τους η απόφαση για τη μία ή την άλλη επιλογή.

Εμείς αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι με βάση τις δικές μας προτεραιότητες και τεχνογνωσία να προτείνουμε και να εφαρμόσουμε μια εναλλακτική επιλογή, και να προσπαθήσουμε να την προωθήσουμε δημόσια με άρθρα όπως αυτό που διαβάζετε.

Εάν βρήκατε ενδιαφέρον αυτό το κείμενο, μπορείτε επίσης να διαβάσετε το blog post που ανεβάσαμε σχετικά με τη νέα πολιτική digital marketing που θα ακολουθήσουμε.

Photo by Carlos Muza on Unsplash

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.